Salgs- og leveringsbetingelser

Betingelsene er utarbeidet for å informere om hvilke rettigheter og plikter en kjøper har til Detailing Power Norge (heretter Detailing Power) ved kjøp av varer som Detailing Power markedsfører på nettsidene sine. De lover som anvendes ifb. salg/kjøp over internett er:

Forbrukerbrukerkjøpsloven (Lov av juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp).

Angrerettloven (Lov av juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler).

E-handelsloven (Lov av mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester).

Kjøpsbetingelsene regulerer forbrukerkjøp som omhandler kjøp av varer fra en næringsdrivende til en forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. For kjøp til næringsvirksomhet er regulert gjennom Avtaleloven, der Forbrukerkjøpsloven, Angrerettloven og E-handelsloven ikke er anvendelig. Likevel gjøres kjøpsbetingelsene fra Detailing Power anvendelig for næringsvirksomhet, der eventuelle begrensinger for næringsvirksomhet vil være anført.
Kjøpsbetingelsene kan aldri virke begrensende for lovgivningen som anvendes ved kjøp, men angir fordelaktige vilkår eller presiserer eksisterende vilkår som i lovgivningen er mer abstrakt.
Kjøpers tilgang til- og aksept av salgsbetingelsene følger av angrerettloven §§ 14 og 8 første ledd og e-handelsloven §§ 8 og 11, at kjøper skal ha enkel tilgang til nettbutikkens salgsbetingelser. Der kjøper tillegger e-postadresse til kundeopplysningene skal kjøper få en kopi av kjøpsbetingelsene som er gyldig på kjøpstidspunkt. Der kjøper ikke tillegger e-postadresse vil det til enhver tid ligge tilgang til gjeldende kjøpsbetingelser på nettsidene til Detailing Power. Det er verdt å merke seg at de publiserte kjøpsbetingelser som «lever» på nettsidene til Detailing Power ikke nødvendigviser er de samme som var gjeldende på kjøpstidspunkt. Detailing Power forplikter å oppbevare kopier av tidligere revisjoner av kjøpsbetingelsene, og forplikter å utgi på rett kopi på forespørsel fra tidligere kjøpere.

1. Bestillingsmåter
Bestillinger (ordrer) kan gjennomføres i nettbutikken http://www.detailingpower.no Når bestillingen er gjort, anses denne kjøpsbetingelser som akseptert/godtatt.

2. Hvem kan bestille
Kjøper må være over 16 år, men enkelte betalingsmetoder kan kreve høyere alder. Dette reguleres av betalingstilbyderen, der hovedregelen tilsier at personer under 18 år ikke kan sette seg i gjeld. I tilfeller der det er behov for å bestille varer for andre enn seg selv, f.eks. til næringsvirksomhet, organisasjon, familiemedlemmer, gaver, vergeforhold m.m., skal man oppgi seg selv som kontaktperson. Ved kjøp til næringsvirksomhet eller organisasjon er det organisasjonen som er juridisk ansvarlig for kjøpet, så lenge bestiller/kontaktpersonen har en rolle i organisasjonen. I øvrige situasjoner der kjøper er forskjellig fra bestiller, er bestiller/kontaktperson juridisk ansvarlig for kjøpet.

3. Bestillingens innhold
Kjøper plikter å opplyse sannferdig om kundenavn, faktura- og leveringsadresse, telefonnummer, e-postadresse, samt hvilke varelinjer som skal bestilles. Kjøper kan om ønskelig opplyse om ønsket fraktmetode, bestillingsreferanse og beskjeder til salgsavdeling. Dersom bestiller opptrer som kontaktperson, plikter kjøper å opplyse om eget navn, telefonnummer og e-postadresse.

4. Produktinformasjon
Detailing Power skal alltid jobbe for å effektivt opplyse om produktenes egenskaper, men i gitte tilfeller kan både egenskapsbekrivelse og bilde mangle. Kjøper må selv sørge for at varen vil være dekkende for sitt behov. Dersom bilde og/eller informasjon er mangelfull eller fraværende kan kjøper kontakte kundeservice for å få tilgang til ytterligere info.
Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskriften gjelder. I slike tilfeller anbefales kjøper å kontakte kundeservice for å avstemme. Detailing Power plikter i slike tilfelle å rette feilen på nettsidene.

5. Priser
Prisene opplyst på http://www.detailingpower.no opplyses standard inkl. mva. for angitt mengde (stk., liter osv.). Kjøper kan huke for å vise priser eks. mva., og nettsidene vil huske dette valget. Næringskunder som registrerer seg som bedriftskunder vil få prisene opplyst eks. mva. Prisene vises eks. leveringsomkostninger, dette vises tydelig i kassen før man bekrefter bestillingen. Dersom kunde er tildelt faste rabatter på produkter/produktgrupper, vil rabattene vises etter innlogging.
Leveringsomkostningene fremkommer tydelig i handlekurv ut fra valgt leveringsalternativ. Ved å klikke «Send bestilling» har kjøper godtatt de frakt prisene som er oppgitt, og vil derfor ikke være gjenstand for kreditering etter at bestillingen er sendt fra Detailing Power.
Dersom en eller flere varer er feilpriset eller har feil pris i forhold til mengde kan Detailijng Power avslå bestillingen og rette opp feilen. Kjøper skal da straks gis beskjed om dette.

6. Lagerstatus
Lagerstatus som vises på http://www.detailingpower.no er varer som ligger på Detailing Power sitt lager i Bergen. For spørsmål om dette, ta kontakt med kundeservice. Det tas også forbehold om feil i lagerstatusvisningen.

7. Betaling
Ved bruk av nettbutikken tilbys kjøper de betalingsmåter som til enhver tid er tilgjengelig i nettbutikken. Enkelte finansieringsløsninger vil kreve opplysning om personnummer som kan utløse en kredittvurdering av kjøper. Kjøper vil i slike tilfeller motta et gjenpartsbrev i posten. Ved bruk av kredittbetaling vil det ved bestillingstidspunkt medføre en reservasjon, slik at beløpet ikke lenger er disponibelt på kjøpers konto. Selve betalingsutløsningen skjer først når bestillingen er pakket og sendes ut. Unntaket er ved betaling med VIPPS der belastning skjer på bestillingstidspunkt. Ved sletting av bestilling skal reservasjoner opphøre og eventuelle forskuddsbetalinger tilbakeføres til kjøpers konto.
For bestillinger gjort via telefon eller e-post er betalingstilbudet mer begrenset.
Enkelte kjøpere kan få tilgang til utvidede betalingsmåter.

8. Ordrebekreftelse
Detailing Power plikter på sin side å bekrefte at bestillingen er mottatt i form av en ordrebekreftelse dersom kjøpers e-postadresse er opplyst. Dersom e-postadresse ikke er opplyst til bestillingen, plikter Detailing Power seg ikke til å sende ut ordrebekreftelse.
Ordrebekreftelse sendes pr. e-post med 3 vedlegg:

1. Ordrebekreftelse
2. Angrerettskjema
3. Salgs- og leveringsbetingelser

Ordrebekreftelsen skal inneholde Detailing Power sine selskaps- og kontaktopplysninger, kjøpers leverings- og faktura adresse, og bestillers navn som angitt over, kundenummer, ordrenummer, ordrens varelinjer, estimert leveringstidspunkt, betalingsmåte, fraktmetode og fraktpris. Fraktpris til næringsvirksomhet kan være estimert og kan endres ved fakturering, mens fraktpris for forbruker skal være fastsatt før kjøpet gjennomføres. Dersom kjøper/bestiller ikke mottar ordrebekreftelsen innen en time etter bestillingen er fullbyrdet, må han/hun kontakte kundeservice.
Kjøper/bestiller på sin side forplikter seg til å lese nøye gjennom ordrebekreftelsen for å kontrollere at opplysningene er korrekte, og snarest mulig kontakte kundeservice ved uoverensstemmelser. Ordrebekreftelsen er grunnlaget for avtaleinngåelsen mellom Detailing Power og kjøper.
Detailing Power står fritt til å endre fraktmetode dersom dette er tilrådelig, og dette uten å gi kjøper tilbakemelding.

9. Bestillingens gyldighet
En bestilling anses å være gjennomført ved å klikke «Send bestilling» i nettbutikken. Avtaletidspunktet er når ordrebekreftelse mottas. En bestilling er en bindende avtale mellom kjøper og selger der begge parter har forpliktelser anført i dette dokumentet. En bestilling hos Detailing Power er gyldig selv om leveringstiden er lang.

10. Avbestilling og endring
Dersom kjøper ønsker å gjøre endringer på sin bestilling kan dette gjøres helt frem til den er pakket til transportcontainer eller hentet av kjøper. Når en bestilling er pakket eller hentet blir det sendt ut en «Leveringsbekreftelse» pr. e-post. Det er da ikke lenger anledning for å gjøre endringer på bestillingen.
Det anbefales å formidle avbestilling og endringer pr. telefon, da e-post har inntil 24 timers gjennomgåelsesfrist. Det betyr at ved formidling pr. e-post så kan bestillingen være sendt før endringen er mottatt. I slike tilfeller vil ikke endring være mulig. Når en ordre avbestilles skal det sendes ut en e-post som bekrefter dette. Eventuelle reservasjoner som er gjort hos betalingstilbydere skal også opphøres. I tilfeller der bestilling er betalt med kort eller Klarna finans løsning vil det ikke være mulig å gjøre endringer oppad i pris. I slike tilfeller vil bestillingen bli slettet, slik at kjøper kan bestille på nytt i nettbutikken.

Begrensninger / unntak:
1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Detailing Power kan ikke avbestilles (spesial bestilling).
2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske kan ikke avbestilles.
3. Varepartier bestilt til næringsvirksomhet kan nektes avbestilling.
4. Lang leveringstid er ingen automatisk avbestillingsgrunn. Alle avbestillinger eller endringer skal formidles.

11. Leveringstid
Leveringstid defineres som tidsrommet fra bestilling til Detailing Power leverer bestillingen fra seg. Dvs. tidsrommet fra ordrebekreftelse til leveringsbekreftelse. Den inkluderer ikke fremsendingstid med transportør. Den inkluderer heller ikke helger og helligdager. I tilfeller der bestillingen skal hentes hos Detailing Power defineres leveringstid fra ordrebekreftelse til Hentemelding (plukkbekreftelse) er sendt pr. e-post eller SMS.
Detailing Power forsøker å være så presis som det er praktisk mulig å formidle leveringstid med bakgrunn i den informasjon som foreligger. Endringer i leveringstid varsles pr. e-post, samt står oppført under ordrehistorikk på «Min side» i nettbutikken. Det er imidlertid kjøpers ansvar å tilegne seg informasjon om levering ved å kontrollere e-poster eller kundeservice. En bestilling er gyldig iht. pkt. 9 og vil bli levert når den er klar, uansett hvor lang tid det tar.

12. Levering
Bestillinger som er gjort hos Detailing Power vil bli levert når alle varene i bestillingen er klare til levering (samlet levering). Samlet levering kan i enkelte tilfeller fravikes, men dette må skje etter anmodning fra kjøper. Detailing Power er forpliktet til å levere varer iht. bestilling i forsvarlig, med følgende unntak og begrensninger.
1. Dersom enkelte varer i bestillingen har utgått.
2. Dersom Detailing Power oppdager feil i varens egenskaper i forhold til opplysninger gitt til kjøper i forkant.
3. Dersom pris eller mengde oppdages å være feil i forhold til ordrebekreftelse.
4. Dersom forfalte fakturaer eller overskredet kredittgrense (næringsvirksomhet)
5. Ved mislighold, mistanke om svindel etc.

Kjøper skal da bli varslet om dette, og tilbys alternativ hvis dette finnes. Kjøper står fritt til å endre eller avbestille iht. pkt. 10.

13. Kjøpers plikt til å motta bestillingen
Kjøper er forpliktet til å motta varene som er bestilt hos Detailing Power, om ikke annet er avtalt. Kjøper varsles allerede ved utsendelse ved at «Leverings-bekreftelse» blir sendt pr. e-post. I Når bestillingen er klar til mottak hos kjøpers lokale hentekontor, levering på døren, eller i Detailing Power sitt hentepunkt i Bergen vil kjøper normalt bli advisert via e-post, SMS og/eller brev.
Kjøper er forpliktet til å motta bestillingen med følgende unntak:
1. Dersom annet avtales i forkant med kundeservice.
2. Dersom kjøper benytter seg av angreretten, se vilkår for angreretten nedenfor.
3. Dersom forsendelse er tydelig skadet ved utleveringsforsøk. Skade skal også meldes til Detailing Powers kundeservice

Når kjøper ikke mottar / henter bestillingen
Kjøper har en plikt til å motta bestilling etter ovenstående vilkår. Dersom kjøper unnlater å motta/hente bestillingen, og forøvrig forholder seg passiv jf. unntakene nevnt over, kan Detailing Power belaste kjøper for sine omkostninger for bestillingen, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven Kap. 7, §40, 2.ledd og § 43 3.ledd. Her brukes en standardberegning for å dekke utlegg som frakt, gebyrer, returfrakt, emballasje, medarbeidernes tidsforbruk og kostnader rundt uønsket lagerhold.
Belastningen gjøres som følger:
Belastningen faktureres i etterkant av returmottak, eller trekkes ut ved refusjon av allerede betalte ordrer. Det er nok en gang viktig å presisere at kundens plikt til å motta bestillingen ikke utelukkes av lang leveringstid.

14. Kjøpers plikt til å kontrollere mottatte varer
Kjøper plikter å kontrollere innholdet av bestillingen innen 7 dager etter mottak. Kontrollen skal bestå i å avstemme innholdet opp mot ordrebekreftelse, samt å se etter defekter, mangler eller skader.
Dersom bestillingen inneholder mangler, feillevering eller feil/skader, heretter kalt «feilprodukter» skal kjøper straks og innen 7 dager etter varemottak melde ifra til Detailing Power. Detailing Power skal da om ikke annet blir avtalt raskest mulig sende ut varer som mangler, og ordne med kostnadsfri retur av feilprodukter. Kunde på sin side forplikter seg til å levere feilprodukter til ett av Posten/Bring sine leveringssteder påtrykt forhåndsbetalt portoetikett levert fra Detailing Power. Kjøper kan da bli mellomfakturert for utsendte varer som da blir kredert ved mottak av feilprodukter.
Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskrift som gjelder. Dersom det foreligger feil opplysninger om et produkts egenskaper, skal Detailing Power tilby fri retur eller prisavslag. Detailing Power forbeholder seg da retten til å avstå fra omlevering. Dette vil da være grunnet i manglende tilgang på vare, eller at det forvolder betydelige økonomiske tap.

15. Angrerett
Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. Detailing Power oppfyller opplysningsplikten jf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet samt totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.
Det er da viktig at «14 dagers angrerett» velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for returfrakt kostnader, men skal få tilbakebetalt prisene for varen(e) samt ugående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte vare er en del av en større bestilling. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at Detailing Power har mottatt varene, og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmedium som bestillingen ble betalt med.

Kjøpers rett til å inspisere produktet.
Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje i same mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

Unntak fra angreretten
1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Detailing Power (spesial bestilling).
2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske. Dette gjelder også kapp av metervare, f.eks. slanger, tau m.m.
3. Varer med kort holdbarhetsfrist (f.eks. næringsmidler).
4. Programvare, lisenser, bøker, CD/DVD plater. Kravet er at materialet skal være forseglet, med påtrykk om at angreretten utgår ved åpning.
5. Næringsvirksomhet har ikke angrerett.

16. Åpent kjøp i 60 dager
Kjøper har 60 dagers åpent kjøp. 60 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14 dagen og frem til og med den 60 dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:
1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt.
2. Kjøper må søke via vårt retursystem innen den 60. dagen er avsluttet.
3. For næringsvirksomhet får i hovedregel innvilget åpent kjøp, med mindre det er bestilling med en mengde ut over normal privat bruk, eller for videresalg (forhandlere).

17. Reklamasjon
Reklamasjon defineres som feil og-/eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk som skyldes fabrikasjonsfeil. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen «rimelig» tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med «rimelig tid» fastsettes 30 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.
I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil, manglende programvareoppdateringer eller mangler på tilstøtende produkter som i mange tilfeller kan rettes på stedet. Reklamasjon skal derfor først meldes til kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks. «virker ikke» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge Detailing Power sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av Detailing Power tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

1. Sendes ut ny vare dersom defekte vare kan kasseres på stedet, eller
2. opprettes retur i Detailing Power sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt portoetikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til ett av Posten/Bring sine innleveringssteder.

Når returnerte reklamasjonsproduktet ankommer Detailing Power, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig, kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos Detailing Power som tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er tilstede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.
Ved innvilgelse av reklamasjon skal Detailing Power så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på Detailing Power sin beslutning tilby refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. Detailing Power har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.
Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, f.eks. ved bruk av for høy spenning, mangel på bruk av sikring eller bruk og installasjon ut over det som er angitt i produktets brukermanual.

18. Garanti
Garanti er i utgangspunktet noe som skal gis ut over reklamasjonsretten. Dersom annet ikke er spesifisert for den enkelte vare er det ingen garanti ut over reklamasjonsretten. Dersom en vare har noen form for garanti, skal dette være spesifisert i egenskapene for produktet på nettsidene til Detailing Power. Dersom det ikke står noe annet enn x antall år garanti, så er dette å tolke som en utvidelse av reklamasjonsretten. Dvs. at 10 års garanti, tolkes slik at det forlenger reklamasjonsretten fra 5 til 10 år. Dersom det står 2 års garanti uten videre spesifikasjon så trer reklamasjonsretten inn til fordel. Detailing Power er ofte et begrep som brukes i utlandet, og kan være påført emballasje, tekster osv. mens reklamasjonsretten i Norge ofte gir bedre vilkår enn garantien. Dersom garantien har noen form for spesifikasjon i produktinformasjonen er det ordlyden som garanterer for produktet. Dvs. at hvis et produkt har garanti for å være vanntett i 10 år, så vil ikke andre feil og mangler dekkes i mer enn inntil 5 år av reklamasjonsretten.

19. Personvern og sikkerhet
Detailing Power har som høyeste prioritet og ivareta kjøpers og besøkendes personvern. Nettsidene skal være krypterte med SSL sertifikat som gjør at informasjon som utveksles mellom nettstedet og bruker ikke kan identifiseres av andre. Ved å akseptere salgsbetingelsene og bli en kunde hos Detailing Power godtar du at vi personaliserer innholdet på web-siden basert på dine bevegelser og historikk, samt at dataene brukes til å legge deg inn i en interessegruppe, slik at du mottar relevant markedsføring på eksterne web sider.
Dette gjør vi ved hjelp av eksterne og interne informasjonskapsler og systemer, blant annet ved å analysere info om hvordan du benytter nettstedet, hvilke produkter du ser på, hva du har kjøpt og hva du er interessert i.

20. Klage
Klager på Detailing Power sine tjenester, nettsider, produkter og ansatte kan rettes til daglig leder. Ved klager på Detailing Power sin opptreden ut i markedet eller ved brudd på lovverk eller avtale kan klage rettes til forbrukerombudet. Se http://www.forbrukerombudet.no.