Vaskeguide.
Uansett hvilken form for lakkbeskyttelse man har, er riktig vedlikehold og vask essensielt for å få mest mulig ut av produktet. Spesielt på vinterstid er det viktig å spyle bilen godt for å bli kvitt saltlake og unngå å få en hinne med «trafikkfilm» på bilen. Ved å vaske riktig unngår du vaskeriper, 90 % av ripene på en bil kommer av feil vasking. Trikset er å fjerne mest mulig skitt før man berører bilen med svamp eller vaskevott.

Bruk høytrykksspyler og fjern så mye skitt som mulig. Bruk forvaskfunksjonen hvis høytrykksspyleren har dette. Dersom bilen er veldig skitten, anbefaler vi å bruke kaldavfetting. La avfettingen stå og virke etter produsentens anvisning før du spyler av. Ikke la avfettingen tørke i direkte sollys. Hvis dette skjer, kan du ha på mer for å løse opp. Sørg for at lakken ikke er varm når du legger på avfetting. Når du spyler av er det ikke hvor høyt trykk du bruker som er viktig, men mengde vann.
Når du har fått vekk all skitten er det trygt å gå igang med selve berøringsvasken. Her anbefales det å ha to bøtter tilgjengelig; en for såpevann og en for rent vann. Bruk bøtter som har en såkalt «grit guard». Dette er en rist på bunnen av bøtten som hindrer deg i få skitt i vaskevotten. Få med deg så mye såpevann som mulig opp på lakken og stryk fram og tilbake, ikke i sirkulære bevegelser. Start på toppen og ta bakparten og under dørlistene til slutt, da dette er de mest skitne partiene på bilen. Bruk en god alkalisk såpe som ikke har voks i seg til vasking. Vasker du på en bensinstasjon, så unngå vaskebørsten, da denne nærmest all

%d bloggere liker dette: